Forum Czystości | czerwiec 2020

Zacznijmy od banałów… Na sprzątanie składają się dwie czynno- ści: czyszczenie i porządkowanie. Czyszczenie polega na usuwa- niu zabrudzeń z powierzchni. Porządkowanie zaś na zbieraniu przedmiotów i układaniu ich według określonego planu. Zdarza się, że podczas realizacji usługi w tzw. ferworze walki firmy nie pamiętają o utrzymywaniu ładu w pomieszczeniach, które przy- dzielono im do przechowywania swoich zasobów. Brud lub bała- gan w pomieszczeniu gospodarczym to niewątpliwie ubytek na wizerunku firmy sprzątającej. Na szczęście istnieją metody, które pomagają w utrzymaniu porządku. Wykonanie krok po kroku określonych czynności pozwala na osiągnięcie korzystnych efek- tów. Zupełnie tak jak przy realizacji usługi dla klienta... Metoda pięciu kroków Jednym ze sposobów, których możemy użyć z korzyścią dla nas, jest wspomniana na wstępie metoda 5S. Spokojnie, to tylko tak brzmi i niepotrzebnie kojarzy się z wielkimi przedsięwzięciami wewnątrzorganizacyjnymi. Nic bardziej mylnego, dlatego posta- ram się ją Państwu nieco „odczarować”, czyli podpowiedzieć, jak w prosty sposób wykorzystać jej niektóre elementy w naszej branży. Co to jest metoda 5S? To zasady, które nawiązują do japońskiej filozofii postępowania w życiu codziennym 1 . Składa się ona z pię- ciu elementów (kroków): 1S: Seiri – sortowanie, 2S: Seiton – systematyka, 3S: Seiso – sprzątanie, 4S: Seiketsu – standaryzacja, 5S. Shitsuke – samodyscyplina/samodoskonalenie 234 . Brzmi strasznie, ale tak straszne nie jest... Jak zwykle w przygo- towanie i pierwsze etapy wdrażania zaangażowany będzie Kie- rownik (Kierownik, Koordynator, Menedżer… bez względu na nazewnictwo stosowane wewnątrz organizacji). Musi on opra- cować plan i zakres w oparciu o metodologię. Następnie całe przedsięwzięcie należy zakomunikować pracownikom. Koniecz- ne więc będzie spotkanie się z personelem i przedstawienie im planu wdrożenia. To oni sami będą przeprowadzać tę rewolucję i decydować o docelowym rozmieszczeniu przedmiotów w po- mieszczeniu. PORZĄDEK – KROK PO KROKU Krok 1. Sortowanie Na początek należy całkowicie lub częściowo, w zależności od możliwości, opróżnić pomieszczenie. Oddzielić i odłożyć w usta- lone miejsce zepsute (tak, takie „przydasie” też często są cho- mikowane przez personel) lub nieużywane przedmioty. Należy pozostawić jedynie narzędzia i przedmioty, które będą sprawne i przydatne w pracy. To jedna ze złotych dewiz systemu 5S. Dzięki odsłonięciu zakamarków pomieszczenia i zwolnieniu półek rega- łów możemy usunąć zabrudzenia z tych miejsc. Krok 2. Systematyka Teraz możemy rozpocząć nowe rozdanie. Jest czysto i pusto, ale przede wszystkim nie mamy już na stanie narzędzi, mebli, środków chemicznych, które zostały uznane za niepotrzebne lub niesprawne. Teraz można uporządkować, poprzez odstawie- nie w uprzednio wyznaczone miejsca, dokładnie wyczyszczone przedmioty pozostałe po wykonaniu pierwszego kroku. Podczas wyznaczania dla nich odpowiednich miejsc należy kierować się ograniczeniem ruchu i wysiłku fizycznego. Jest to bardzo klu- czowy parametr dla zachowania ergonomii, gdyż 5S ma być dla nas pomocą, a nie utrudnieniem w codziennej pracy. Ciężkie przedmioty należy układać na niżej położonych półkach, narzę- dzia, z których częściej korzystamy, ustawiamy w łatwo dostęp- nym miejscu tak, aby było wygodnie i bezpiecznie pobierać je Tak powinno wyglądać pomieszczenie gospodarcze po rewolucji: brak zbędnych przedmiotów zajmujących powierzchnię, brak śmieci, przedmiotów osobistych, czyste półki, wszystkie narzędzia odłożone na swoje wyznaczone miejsce, tablica informująca o sposobie utrzymywania porządku 25

RkJQdWJsaXNoZXIy MTU4MDI=