Ecolab obchodzi właśnie podwójny jubileusz: 100 lat istnienia i 30 lat obecności w Polsce. Z tej okazji firma pochwaliła się innowacyjnymi rozwiązaniami z zakresu zrównoważonego rozwoju, które często wyprzedzały swoją epokę. Okazuje się, że pierwszym produktem stworzonym przez Ecolab w celu redukcji odpadów był dozownik środków myjących do zmywarek gastronomicznych. Do sprzedaży trafił w latach 20. XX wieku.
Ecolab to światowy lider w zakresie rozwiązań związanych z higieną, gospodarką wodną, ochroną zdrowia i kluczowych zasobów naturalnych. Już od 1923 roku dostarcza firmom i instytucjom profesjonalne środki czystości, spersonalizowane usługi i innowacyjne rozwiązania oparte na danych i badaniach naukowych. Mają one na celu zapewnienie czystego środowiska pracy, ochronę przed zakażaniami i zagwarantowanie bezpieczeństwa żywności, przy jednoczesnej optymalizacji zużycia zasobów wodnych i energetycznych.
– W ciągu całej historii Ecolab, każdy rok był okazją do zdobywania nowych doświadczeń, wejścia na nowe rynki, poznawania nowych perspektyw, pozwalających na nieustanny rozwój. Od samego początku istnienia naszą misją była ochrona ludzi i zasobów niezbędnych do życia, co dobrze podsumowuje obecny claim marki: „Protecting What’s Vital” – mówi Piotr Rokita, Cluster Manager Central East, Institutional Division, Ecolab. – Dziś również, poprzez innowacyjne formuły produktów oraz ekologiczne technologie, pozwalające na redukcję zużycia wody, energii oraz ograniczenie śladu węglowego, a także szkolenia pracowników, wspieramy wysiłki naszych klientów w dążeniu do zrównoważonego rozwoju – dodaje Piotr Rokita.
Z doświadczenia Ecolab korzystają obiekty z branży spożywczej, hotelarskiej, opieki zdrowotnej, energetycznej i rynków przemysłowych w ponad 170 krajach na całym świecie. Firma zatrudnia 47 000 pracowników sprzedaży i serwisu, naukowców, inżynierów oraz specjalistów technicznych. Posiada też 9 080 aktywnych patentów.
100 lat zrównoważonych innowacji Ecolab
Przyglądając się swojej 100-letniej historii, Ecolab stworzył listę kamieni milowych na drodze do bycia w pełni zrównoważoną firmą. Wszystko zaczęło się już w latach 20. ubiegłego wieku. Na początku swojej działalności Ecolab opracował innowacyjny dozownik płynu do mycia naczyń, który szybko znalazł zastosowanie w ówczesnych zmywarkach gastronomicznych. Skutecznie zmniejszał on ilość odpadów opakowaniowych i pozwalał na znaczne ograniczenie zużycia środka myjącego. Dozownik był pierwszym produktem stworzonym przez Ecolab z myślą o zrównoważonym rozwoju, na którym firma koncentruje się do dziś.
W latach 60. XX wieku pracownica Ecolab, Ida Koran, założyła Fundację Ida C. Koran, aby wspierać pracowników w trudnej sytuacji finansowej oraz zapewnić stypendia dla ich dzieci. Ciężka praca Idy, jej wizja, hojność i niezachwiana wiara w Ecolab, stworzyły dziedzictwo, które nadal wpływa na życie obecnych i emerytowanych pracowników firmy na całym świecie.
Lata 70. to kluczowy okres, jeżeli chodzi o działania wspierające zrównoważony rozwój. W tym czasie firma opracowała cały szereg nowych produktów, nakierunkowanych na recykling zasobów naturalnych, ponowne wykorzystanie materiałów syntetycznych oraz zmniejszenie ilości odpadów. Wysoce skoncentrowane detergenty zapewniały lepszą skuteczność czyszczenia, jednocześnie zmniejszając zużycie wody i energii.
W latach 80. należąca do Ecolab firma Nalco Water współtworzyła program Responsible Care. Inicjatywa wprowadzona przez American Chemistry Council miała na celu zagwarantowanie, że priorytetem producentów środków chemicznych jest zdrowie, bezpieczeństwo i ochrona środowiska. W tym okresie Nalco Water opracował też Porta-Feed, czyli system dostarczania środków czystości, pozwalający na zwrot i ponowne napełnianie opakowań, co eliminuje potrzebę bezpośredniego kontaktu z chemikaliami, a także zmniejsza liczbę odpadów trafiających na wysypiska śmieci.
Początek XXI wieku to czas innowacyjnych projektów, takich jak technologia Ecolab 3D TRASAR™ i Water Risk Monetizer, które pomagają minimalizować zużycie wody i zoptymalizować koszty operacyjne.
Po 2000 r. Ecolab zaczął opracowywać niezależne raporty zrównoważonego rozwoju, aby w przejrzysty oraz odpowiedzialny sposób pokazać pozytywny wpływ prowadzonych w firmie działań na środowisko naturalne. Ponadto Nalco Water stworzył plan zarządzania wodą, mający pomóc klientom złagodzić oraz zmniejszyć ryzyko wystąpienia bakterii Legionella w systemach chłodzenia i wodzie pitnej.
Po osiągnięciu celów środowiskowych w 2010 roku, Ecolab wyznaczył sobie cele zrównoważonego rozwoju do 2030 roku, koncentrujące się na zmianach pozytywnie wpływających na funkcjonowanie firmy, społeczności, klientów oraz środowiska.
W latach 20. obecnego wieku Ecolab zaangażował się we wspieranie różnorodności, równości oraz integracji w miejscu pracy, zwiększając o 50 proc. liczbę kobiet oraz BIPOC (Black, Indigenous, People of Color) na stanowiskach kierowniczych, a także o 35 proc. liczbę nowo zatrudnionych pracowników o kolorze skóry innym niż biały.
W 2020 roku Ecolab został sygnatariuszem inicjatywy Business Ambition for 1.5⁰C, w ramach której grupa największych firm zobowiązała się do podjęcia konkretnych działań na rzecz zatrzymania globalnego ocieplenia. Ecolab nawiązał też współpracę z organizacją Water Resilience Coalition, koncentrującą się na poprawie dostępności do czystej wody pitnej oraz warunków sanitarnych, zmniejszeniu globalnej emisji dwutlenku węgla, a także promowaniu zrównoważonych praktyk biznesowych. W ostatnim czasie Ecolab opracował m.in. program Science Certified™, tworzący nowy globalny standard czystości w miejscach, w których konsumenci codziennie jedzą, śpią, pracują, uczą się oraz bawią.
Już od dziesięciu dekad klienci i partnerzy na całym świecie polegają na rozwiązaniach Ecolab, opartych na badaniach naukowych, pozwalających zadbać o higienę w zrównoważony sposób. Ecolab wspiera środowisko na wiele sposobów i – jak zapewniają przedstawiciele firmy – chce kontynuować swoją misję przez kolejne 100 lat.