Środki do utrzymania czystości i dezynfekcji w standardzie medycznym, czyli system rozwiązań dla profesjonalistów

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

Zaczynali budować przedsiębiorstwo w latach 90. ubiegłego wieku, dzisiaj współzawodniczą z zagranicznymi koncernami o palmę pierwszeństwa w branży czystości i dezynfekcji na polskim rynku. MEDISEPT – bo o tej firmie mowa – w swojej działalności opiera się na wiedzy i wieloletnim doświadczeniu we współpracy ze służbą zdrowia. Stawia na najwyższą jakość produktów – standard medyczny, innowacyjne rozwiązania technologiczne i budowanie systemu rozwiązań „skrojonych na miarę” partnerów i ich możliwości finansowych.

Ze świata szpitalnego na rynek usług czystościowych i detaliczny

MEDISEPT od początku działalności utożsamiał się z ideą higieny i dezynfekcji. Firma powstała ponad 25 lat temu. Przedsiębiorstwo zostało założone przez farmaceutę Przemysława Śnieżyńskiego oraz lekarza epidemiologa Waldemara Ferschke. Wykształcenie, wiedza i zainteresowania medyczne założycieli ukształtowały kierunek działań przedsiębiorstwa. Założyciele MEDISEPT z początku dystrybuowali profesjonalne środki biobójcze m.in. w polskich szpitalach czy placówkach użyteczności publicznej. Po kilku latach zdecydowali się produkować dezynfektanty pod własną marką, opierając się na wiedzy zdobytej we współpracy z sektorem medycznym. System higieny stworzony przez przedsiębiorstwo miał na celu nie tylko ograniczenie lub wręcz wyeliminowanie zabrudzeń, ale też odkażanie, czyli likwidowanie z powierzchni patogenów chorobotwórczych.

W 2014 r. MEDISEPT otworzył najnowocześniejszą w Polsce fabrykę i innowacyjne laboratorium badawcze w strefie ekonomicznej na terenie Lublina. Teraz firma buduje centrum badawczo-rozwojowe, które umożliwi tworzenie kolejnych formulacji i produktów. Dziś MEDISEPT jest największą polską firmą produkującą środki do dezynfekcji i utrzymania czystości w standardzie medycznym, co nie znaczy jednak, że zaopatruje tylko i wyłącznie sektor zdrowia. W systematycznie poszerzanym portfolio posiada również produkty dla profesjonalnych firm świadczących usługi porządkowe czy przeznaczone na rynek konsumencki. Te ostatnie są dostępne w popularnych sieciach i sprzedaży internetowej, a sami konsumenci rozpoznają środki do dezynfekcji MEDISEPT. Jak pokazały badania przeprowadzone przez Kantar Group, 12% konsumentów zapytanych o preparat do dezynfekcji spontanicznie wymienia produkt MEDISEPT, a 65% badanych – czyli blisko 2/3 – rozpoznaje logo tej marki.

Partner, który nie zawiedzie Polaków w kryzysie

Pozycja MEDISEPT na polskim rynku została pozytywnie zweryfikowana przez pandemię SARSCoV2. Kiedy wśród konsumentów i w służbie zdrowia brakowało podstawowych środków ochrony niezbędnych do walki z pandemią, a zagraniczne przedsiębiorstwa zaopatrujące do tej pory dużą część placówek medycznych w dezynfektanty skierowały swoje produkty na rodzime rynki i ograniczyły dostawy do Polski, MEDISEPT nie zawiódł i stanął na wysokości zadania. A sytuacja nie była łatwa również dla polskiego przedsiębiorcy.

Na początku pandemii jako największy polski producent dezynfekcji szpitalnej stanęliśmy przed trudnym zadaniem zaspokojenia lawinowo wzrastającego zapotrzebowania na środki biobójcze. Zamówienia szpitali wzrosły wówczas o 300-500%. Wtedy – w ciągu praktycznie czterech tygodni – z produkcji jednozmianowej przeszliśmy na produkcję trójzmianową, siedem dni w tygodniu. Wymagało to ogromnych zmian organizacyjnych, m.in. przestawienia produkcji i błyskawicznej rekrutacji nowych pracowników. Na rynku zaczęło jednak brakowa

 surowców niezbędnych do produkcji dezynfektantów – etanolu i izopropanolu do skażania tego pierwszego. Sytuacja była dramatyczna, ale znaleźliśmy rozwiązanie i nie zawiedliśmy naszych partnerów – mówi Przemysław Śnieżyński, prezes spółki MEDISEPT.

MEDISEPT stara się zająć miejsce głównego dostawcy kluczowych podmiotów związanych z polską służbą zdrowia, opieką społeczną czy urzędami. Już w kwietniu ubiegłego roku zawarł kontrakty z 64 mazowieckimi szpitalami na dostawy preparatów do odkażania rąk i powierzchni, czyli z 70% placówek służby zdrowia w kluczowym regionie Polski. Konsekwentnie i z coraz większym sukcesem buduje swoją pozycję na polskim rynku środków czystości i biobójczych, który przez ostatnie dwie dekady był zdominowany przez firmy zagraniczne. Można się tu dopatrywać analogii do zdominowanego przez zagraniczne koncerny rynku farmaceutycznego produkującego szczepionki przeciw COVID-19, gdzie dyktuje się warunki dystrybucji krajom, które nie posiadają rodzimych przedsiębiorstw w tym sektorze.

Na czym opiera się profesjonalne sprzątanie?

Standard medyczny środków czystości i dezynfekcyjnych nie jest równoznaczny przeznaczeniu jedynie medycznemu. Produkty MEDISEPT są odpowiednie nie tylko do utrzymania czystości w sektorze medycznym, ale również w innych branżach. Sprawdzają się w profesjonalnym sprzątaniu przede wszystkim dlatego, że są skuteczne, wydajne i bezpieczne.

Sam proces profesjonalnego utrzymania czystości zawsze powinien składać się z dwóch etapów – sprzątania i dezynfekcji – niezależnie od tego, czy firma świadczy usługi porządkowe szpitalom, przychodniom, czy może czyści hale produkcyjne lub sklepy wielkopowierzchniowe. Najpierw należy usunąć i zredukować brud za pomocą profesjonalnych środków czyszczących, następnie – zastosować chemiczny środek dezynfekujący, żeby zabić pozostałe mikroorganizmy. W profesjonalnej czystości nie chodzi o usunięcie tylko przysłowiowej wierzchniej warstwy kurzu, ale pozbycie się wszystkich zabrudzeń i usunięcie niewidocznych gołym okiem patogenów chorobotwórczych groźnych dla ludzi. Standard medyczny świadczy o najwyższej jakości i gwarantuje odpowiednią skuteczność – podkreśla Waldemar Ferschke, wiceprezes spółki MEDISEPT, lekarz epidemiolog.

Środki czystości i biobójcze MEDISEPT są wytwarzane w standardzie medycznym i podlegają systematycznym kontrolom wewnętrznym. Surowce wykorzystywane do produkcji preparatów przechodzą rygorystyczną selekcję wewnętrzną przed przyjęciem do magazynu. Każda partia produkcyjna otrzymuje Certyfikat Analizy Serii, który potwierdza zgodność parametrów fizyko-chemicznych produktu ze specyfikacją i jest dokumentem zwalniającym partię do sprzedaży. Dzięki tym działaniom ten polski przedsiębiorca jest w stanie zapewnić powtarzalność produkcji, co w praktyce oznacza, że każda partia produktów MEDISEPT ma tak samo wysoką jakość. Wybrane produkty posiadają też pozytywną opinię PZH. Profesjonaliści z branży czystości zwracają uwagę na dokumentację – karty charakterystyki produktów niebezpiecznych oraz arkusze danych o składnikach. MEDISEPT na bieżąco je uaktualnia względem zmian w prawie i publikuje na stronie internetowej.

System utrzymania czystości „szyty na miarę” dla profesjonalistów

Profesjonalne, skuteczne sprzątanie jest oparte na wiedzy, procedurach, wyspecjalizowanym sprzęcie oraz odpowiednich środkach czystości o różnym działaniu i dezynfektantach. Te elementy muszą stanowić system, który działa dobrze wtedy, kiedy jego poszczególne części się uzupełniają.

Kompleksowe spojrzenie na zagadnienia czystości i dezynfekcji jest niezwykle istotne, ponieważ samo sprzątanie niewsparte dezynfekcją nie będzie wystarczające. I mam na uwadze nie tylko obecną sytuację związaną z pandemią SARS-CoV-2. Powinniśmy się przyzwyczaić do myśli, że taki system z nami pozostanie. MEDISEPT wypracował rozwiązania łączące obydwa etapy – sprzątanie i dezynfekcję, rozwiązania „uszyte na miarę” dla profesjonalistów zajmujących się utrzymaniem czystości, umożliwiając im sprawne, intuicyjne zastosowanie produktów w praktyce – mówi Waldemar Ferschke.

Na przykład butelki produktów MEDICLEAN o pojemności 1 litra mają kształt wygodny do chwytania jedną dłonią i nie wyślizgują się z ręki. Dodatkowo poziome znaczniki na butelkach środków czystości służą jako zintegrowana miarka ułatwiająca dozowanie. Również dezynfektanty MEDISEPT mają dodatkowy korek w kształcie rurki ułatwiający precyzyjne dozowanie produktu.

Profesjonalne środki czystości MEDISEPT różnią się między sobą przede wszystkim substancjami aktywnymi usuwającymi konkretne zabrudzenia, a więc z punktu widzenia użytkownika różnią się funkcją. Podstawowe linie produktowe do utrzymania czystości są oznaczone kolorystycznie właśnie ze względu na ich przeznaczenie. Każda grupa zastosowań ma przypisany odrębny kolor płynu, etykiety i zakrętki, np. zielonym oznaczono produkty do mycia podłóg, niebieskim – do wszystkich powierzchni ponadpodłogowych, a czerwonym – do sanitariatów. Gama produktów MEDICLEAN obejmuje zarówno środki do zastosowania podstawowego – te wymienione wyżej, jak również do „zadań specjalnych”, np. doczyszczania fug, usuwania kleju czy śladów opon wózków widłowych.

Skład zbalansowany chemicznie dzięki zastosowaniu nowatorskich technologii

Dzięki zastosowaniu nowatorskiej technologii nanomicelli produkty MEDICLEAN zawierają tyle surowców myjących, żeby środek był wysoce skuteczny, ale jednocześnie nie więcej niż jest to niezbędne. Oznacza to, że skład takich produktów nie jest „przedozowany”, lecz skomponowany optymalnie na tyle, na ile jest to możliwe z chemicznego punktu widzenia. Nad formułami produktów do sprzątania firma pracuje od lat i wykorzystuje dostępne rozwiązania technologiczne, czego efektem jest połączenie maksymalnej skuteczności przy minimalnym możliwym wykorzystaniu substancji chemicznych. Za wykorzystanie technologii nanomicelli w produktach MEDISEPT został nagrodzony przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka. Firma stawia sobie za zadanie nie tylko zbudowanie pozycji najsilniejszego gracza na polskim rynku środków czystości i biobójczych, ale również rozwijanie działalności w obszarze rozwiązań biotechnologicznych.

Inwestowanie w produkty czystości wysokiej jakości się opłaca

Duża część profesjonalnych produktów do utrzymania czystości występuje w formie koncentratu do rozcieńczania z wodą w bardzo małych stężeniach, co wpływa na wysoką wydajność i tym samym dostępną cenę roztworu. Poniższy eksperyment pokazuje, ile rzeczywiście kosztuje przygotowanie roztworu roboczego do mycia podłogi, biorąc pod uwagę chemię gospodarczą dostępną w popularnych supermarketach i środki profesjonalne. Do przygotowania 10 litrów roztworu roboczego potrzeba 4 nakrętek, czyli 80 ml, środka nieprofesjonalnego lub 25 ml superkoncentratu MEDICLEAN 110 Floor. Koszt 10 litrów roztworu ze środkiem nieprofesjonalnym wyniesie ok. 1 zł, podczas gdy cena tej samej ilości roztworu preparatu MEDICLEAN to zaledwie 0,24 zł, czyli ponad czterokrotnie mniej. W formie koncentratów występują też środki do innych zastosowań: do mycia powierzchni ponadpodłogowych MEDICLEAN 210 Surface (np. do mebli, drzwi, okien, blatów) oraz MEDICLEAN 310 Sanit przeznaczony do czyszczenia sanitariatów i armatury, usuwający kamień.

W strukturze kosztów firm świadczących usługi porządkowe środki chemiczne stanowią zaledwie 7% wydatków, podczas gdy koszt personelu waha się od 80 do 85%. Proporcjonalnie koszt zakupu profesjonalnych środków do sprzątania nie jest wysoki, tym bardziej że wysoka jakość i skuteczność produktów tego typu minimalizuje ryzyko powtarzania poszczególnych czynności przez personel, którego wynagrodzenie stanowi o wiele większą część kosztów.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Pocket
WhatsApp

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapisz się na newsletter

Nigdy nie przegap żadnych ważnych wiadomości. Poinformujemy Cię o nowym wydaniu magazynu Forum Czystości. Zapisz się już teraz!